Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010

ΟΙ ΑΚΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Ακτογραφικά στοιχεία είναι οι χερσόνησοι, οι κόλποι, τα ακρωτήρια, οι πορθμοί, οι ισθμοί, οι διώρυγες, τα νησιά και γενικά οι διάφορες μορφές που μπορεί να έχουν οι ακτές ενός τόπου
Με τον όρο οριζόντιο διαμελισμό εννοούμε την καταγραφή του συνόλου των ακτογραφικών στοιχείων μιας περιοχής

Η Ελλάδα είναι χώρα με πλούσιο οριζόντιο διαμελισμό, καθώς έχει ακτές "δαντελωτές" και πολλά νησιά. Έτσι παρουσιάζει πολύ μεγάλο μήκος ακτών σε σχέση με την έκτασή της.

Ορισμοί ακτογραφικών στοιχείων:

Ακρωτήριο:άκρη ξηράς που εισχωρεί βαθιά μέσα στη θάλασσα
Το ακρωτήριο Φονιάς στην Κέρκυρα
Κόλπος: τμήμα της θάλασσας που εισχωρεί μέσα στην ξηρά
ο Θερμαϊκός κόλπος της Θεσσαλονίκης
Βρες από το χάρτη σου ποιοι είναι οι κόλποι που είναι σε κύκλο στον παρακάτω χάρτη

Όρμος: ένας μικρός κόλπος 

ο όρμος της Κέας
Πορθμός: ένα κομμάτι θάλασσας που χωρίζει δύο ξηρές και ενώνει δύο θάλασσες 
ο πορθμός του Ευρίπου στην Εύβοια
Ισθμός: στενή λωρίδα ξηράς που ενώνει δύο στεριές και χωρίζει δύο θάλασσες 
ο ισθμός της Κορίνθου από ψηλά
Διώρυγα: μεγάλο τεχνητό κανάλι που ενώνει δυο θάλασσες και χωρίζει δυο στεριές 
η διώρυγα της Κορίνθου, η μοναδική στην Ελλάδα
Χερσόνησος: τμήμα ξηράς που εισχωρεί μέσα στη θάλασσα και η θάλασσα το βρέχει από τρεις πλευρές 
η χερσόνησος του Αγίου Όρους στη Χαλκιδική
Ακτογραμμή: νοητή γραμμή με σχήμα ακανόνιστο, που αποτελεί το σύνορο μεταξύ ξηράς και θάλασσας
η ακτογραμμή της Πρέβεζας

Κάνε τις ασκήσεις ΚΛΙΚ   ΚΛΙΚ

Ο ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ ΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ(κλικ στο χάρτη)
Ξεκινώντας από την Κόρινθο και πηγαίνοντας νότια, συναντάμε τον Σαρωνικό Κόλπο,το ακρωτήριο Σκυλαίο, έπειτα τον Αργολικό κόλπο και το ακρωτήριο Μαλέας. Συνεχίζοντας δυτικά, συναντούμε το Λακωνικό κόλπο και το ακρωτήριο Ταίναρο, το Μεσσηνιακό κόλπο και το ακρωτήριο Ακρίτας. Ανεβαίνοντας βόρεια, βλέπουμε τον Κυπαρισσιακό κόλπο και τα ακρωτήρια Κατάκολο, Κυλλήνη, Άραξος. Στρίβουμε ανατολικά προς τον Πατραϊκό κόλπο και το ακρωτήριο Ρίο
Τέλος φτάνουμε στον Κορινθιακό κόλπο

ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΙ ΑΥΤΟ:

Στην αρχαιότητα τον ισθμό της Κορίνθου διέτρεχε ο δίολκος, ένας δρόμος 6 περίπου χιλιομέτρων, πάνω στον οποίο έσερναν τα πλοία, αποφεύγοντας τον περίπλου της Πελοποννήσου που ήταν επικίνδυνος. Αξίζει να δείτε την ανάρτηση καθώς και την εκπληκτική ταινία δημιουργημένη με το σύστημα του animation